n= حجم نمونه

 

N= 7800

 

Z= 96/1

 

P= 5/0

 

q= (p-1)

 

d= 05/0

 

n= NZ2*pq/Nd2*Z2pq=

 

n= 7800(1.962)*.50/7800(.062)* (1.962)*.50=277

 

با توجه اطلاعات دریافتی از ادارات ناحیه یک دو شهر بندرعباس کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر بندرعباس در مجموع ۷۸۰۰ هستند. که با بهره گرفتن از فرمول کوکران در فوق حجم نمونه ۲۷۷ نفر محاسبه گردید. با توجه با احتمال افت نمونه ۳۲۰ پرسشنامه توزیع گردید که از مجموع ۳۰۰ پرسشنامه که به صورت صحیح تکمیل شده بودند به عنوان نمونه پژوهش برگزیده شدند. لذا حجم نمونه پژوهش حاضر ۳۰۰ نفر بود.

 

۳-۴٫ ابزار تحقیق

 

ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارتند از: مقیاس احساس تعلق به مدرسه براون و ایوانز (۲۰۰۲)، و افسردگی، اضطراب و استرس[۱۳۱] (DASS) (لاویبوند ۱۹۹۵).

 

۳-۵٫ روایی و پایایی ابزار پژوهش

 

۳-۴-۱٫ مقیاس احساس تعلق به مدرسه

 

برای سنجش متغیر تعلق به مدرسه از مقیاس احساس تعلق به مدرسه، ساخته ی براون و ایوانز (۲۰۰۲)، استفاده شد. این پرسشنامه دارای ۱۶ ماده است که بر اساس یک مقیاس چهار درجه­ای (طیف لیکرت)، از کاملاً مخالفم (۱)، مخالفم (۲)، موافقم (۳) و کاملاً موافقم (۴) درجه بندی شده است. حداقل نمره در این پرسشنامه ۱۶ و حداکثر آن ۶۴ می‌باشد. نمره­ی بالاتر، در این مقیاس، نشان دهنده تعلق به مدرسه بالاتر است. نمره کلی این مقیاس از جمع تمام ‌سوالات به دست می ­آید حداکثر نمره ۶۴ و حداقل نمره ۱۶ است.

 

براون و ایوانز (۲۰۰۲)، ضریب پایایی این مقیاس را با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ برابر با ۸۶/۰ ذکر کرده‌اند. ساختار عاملی این مقیاس، با به کارگیری روش تحلیل عاملی، مورد تأیید قرار گرفته است. لوکاس[۱۳۲]، روالسون[۱۳۳] و هررا[۱۳۴] (۲۰۱۰) ضریب پایایی این مقیاس را برابر با ۷۶/۰ و ضرایب پایایی خرده مقیاس­های آن را بین ۷۶/۰ تا ۷۷/۰ گزارش کردند. به علاوه، تامسون و همکاران (۲۰۰۶) نیز ضریب پایایی این مقیاس را برابر با ۷۷/۰گزارش کردند و ساختار عاملی آن را تأیید کردند. در پژوهش حاضر برای بررسی همسانی درونی این ابزار از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. که مقدار ضریب آلفای کرونباخ برابر ۸۴/۰ به دست آمد.

 

۳-۴-۲٫ مقیاس اضطراب و استرس (DASS)

 

برای مطالعه‌ اضطراب از مقیاس اضطراب و استرس[۱۳۵] فرم ۲۱ سئوالی استفاده شد. این مقیاس توسط لاویبوند (۱۹۵۲) تهیه شده است. این مقیاس در مقایسه با دیگر مقیاس‌ها، امکان بیشتری برای تمیز سه سازه افسردگی، اضطراب و استرس فراهم می‌آورد. این مقیاس همان طور که از نامش پیدا‌ است دارای سه عامل افسردگی، اضطراب و استرس می‌باشد. عامل افسردگی در این مقیاس شامل نشانگان رفتاری توأم با حالت‌های ملال‌آور، عامل اضطراب شامل نشانگانی از قبیل برانگیختگی‌های بدنی، هراس و ترس و نهایتاً عامل استرس در برگیرنده نشانگان احساس فشار روانی و احساس تنگنا می‌باشد (آنتونی[۱۳۶] و همکارانش، ۱۹۹۸ و لاویبوند و لاویبوند، ۱۹۹۵). این مقیاس دارای از نوع پنج گزینه (کاملا موافقم، موافقم، نظری ندارم، مخالفم، کاملا مخالفم) در زمینه سه عامل افسردگی، اضطراب و فشار روانی می‌باشد. در ضمن نمره‌گذاری از صفر تا چهار می‌باشد. کاملا مخالفم صفر و کاملا موافقم چهار می‌باشد. در این مقیاس از هر هفت پرسش یک عامل را می‌سنجد. برای بررسی ساختار عاملی مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس نیز همانند در مقیاس همبستگی با خانواده و استقلال عاطفی از روش تحلیل عامل به شیوه مؤلفه‌های اصلی استفاده شد. در این خصوص نسبت KMO برابر با ۹۰/۰ و مقدار آزمون کرویت باریکت برابر با ۹۳/۳۰۹۲ بود که در سطح ۰۰۰۰۱/۰ معنی‌دار بود. ضریب آلفا برای عوامل اضطراب، افسردگی و استرس در این مقیاس به ترتیب ۷۸/۰، ۷۴/۰، ۸۱/۰ بود. هم­چنین ضریب پایایی این عوامل به شیوه بازآزمایی برابر ۷۷/۰، ۷۶/۰، ۸۰/۰ می‌باشد. و هم­چنین ضریب محاسبه همبستگی میان عوامل در مطالعه آنتونی و همکاران (۱۹۹۸) حاکی از ضریب همبستگی ۴۸/۰ میان دو عامل افسردگی و تنیدگی، ضریب همبستگی ۵۳/۰ بین اضطراب و تنیدگی و ضریب همبستگی ۲۸/۰ بین اضطراب و افسردگی بود.

 

۳-۶٫ روش اجرا

 

پس از اخذ مجوز از آموزش و پرورش شهر بندرعباس با هماهنگی مدیر و پرسنل آموزشگاه اقدام به توزیع پرسشنامه شد. لازم به ذکر است که هر دو پرسشنامه به یکدیگر الصاق گردید و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت. برای آزمودنی‌ها محیطی آرام و عاری از فشار و استرس فراهم گردید تا آن‌ ها به نحو مطلوب به پرسش نامه‌ها پاسخ دهند.

 

در ضمن به آن‌ ها اطمینان خاطر داده شد که تمامی اطلاعات به صورت محرمانه حفظ خواهد شد. در ادامه نیز آزمونگر ناظر بر تکمیل پرسشنامه‌ها بود و چنان چه ابهامی در پرسشنامه‌ها از طرف دانش‌آموزان مطرح می‌شد به آن پاسخ داده می‌شد.

 

۳-۷٫ روش تجزیه و تحلیل داده ها

 

برای تجزیه و تحلیل یافته های در بخش آمار توصیفی بر اساس شاخص‌های تمایل مرکزی از قبیل میانگین، میانه، نما و شاخص‌های پراکندگی از قبیل انحراف استاندارد، واریانس و دامنه تغییرات به توصیف اطلاعات پرداخته شده است. در بخش آمار استنباطی به منظور بررسی رابطه بین متغیرها از همبستگی پیرسون استفاده شد. هم­چنین برای تعیین سهم هر متغیر در پیش‌بینی متغیر ملاک (احساس تعلق به مدرسه) از رگرسیون چند متغیره خطی به روش همزمان[۱۳۷] استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 19 استفاده شد.

 

فصل چهارم

 

تجزیه و تحلیل و بیان نتایج حاصل از تحقیق

 

    1. Kramer ↑

 

    1. – karcher ↑

 

    1. – holcomb ↑

 

    1. – zambrano ↑

 

    1. – Rowe ↑

 

    1. – Stewart ↑

 

    1. – Patterson ↑

 

    1. – Mcneely ↑

 

    1. – Shochet ↑

 

    1. – smyth ↑

 

    1. – Ladd ↑

 

    1. – Dinella ↑

 

    1. – Jimerson ↑

 

    1. – Campos ↑

 

    1. – Greif ↑

 

    1. – Neely ↑

 

    1. – Faici ↑

 

    1. – Saelhof ↑

 

    1. – Morrison ↑

 

    1. – Allen; Robbins& Casillas ↑

 

    1. – Beaty ↑

 

    1. – brew ↑

 

    1. – Adler ↑

 

    1. – Maslow ↑

 

    1. – Glasser ↑

 

    1. Cumer ↑

 

    1. – Jann Conde ↑

 

    1. – Resnik ↑

 

    1. – Roeser ↑

 

    1. – Eccles ↑

 

    1. – Stroblel ↑

 

    1. gooldstin ↑

 

    1. -smyth ↑

 

    1. Anniety ↑

 

    1. – Stress ↑

 

    1. – feeresting & lyber & cazmayer ↑

 

    1. – cloud bernard ↑

 

    1. – connon ↑

 

موضوعات: بدون موضوع
[یکشنبه 1401-09-20] [ 04:28:00 ق.ظ ]