" پایان نامه آماده کارشناسی ارشد | قسمت 3 – 8 " | ... | |
“
رفتار مصرف کننده
تجزیه و تحلیل رفتار خرید مصرف کننده یکی از گامهای اساسی تجزیه و تحلیل فرصت های بازار میباشد. زیرا علیرغم شباهت هایی که در فرآیندهای تصمیم گیری خریداران وجود دارد، اما مصرف کنندگان و مشتریان مختلف، اغلب فرآیندهای خریدشان را به گونه های متفاوتی پایان میدهند. این تفاوتها انعکاس دهنده گوناگونی مصرف کنندگان در ویژگی های شخصی و عوامل اثرگذار اجتماعی میباشد (Mullins et al 2008). اهمیت این مسئله تا جایی است که امروزه حوزه ی بازاریابی بر اساس اصل تقدم مصرف کننده[۱۳] پایه ریزی شده است (موون و مینور[۱۴] ۲۰۰۱). از اینرو گروههای زیادی مشتاق به مطالعه ی رفتار مصرف کننده میباشند که پیتر و السون[۱۵] (۲۰۱۰) در یک نگاه کلی آن ها را به سه دسته تقسیم میکنند :
مصرف کنندگان
سازمانهای بازاریابی
فعالیت های مصرف کننده
استراتژی های بازاریابی
سیاستهای عمومی
دولت و سازمانهای سیاسی
گروههای مشتاق به رفتار مصرف کننده(Peter and Olson 2010)
همان طور که می بینیم نتایج مطالعات درباره ی رفتار مصرف کننده، دامنه ی وسیعی از افراد، گروه ها و سازمانها را بهره مند میسازد که این خود بیانگر نیاز جدی به تحقیق در این زمینه میباشد.
شیفمن و کانوک[۱۶] (۲۰۰۸) در کتاب رفتار مصرف کننده ی خود واژه ی رفتار مصرف کننده را اینچنین تعریف میکنند: رفتاری که مصرف کنندگان در جستجو، خرید، استفاده، ارزیابی و کنارگذاری کالاها و خدماتی که انتظار دارند نیازهای آنان را برآورده سازد، از خود نشان میدهند. به نظر آن ها، این واژه دو دسته از مصرف کنندگان را در برمی گیرد:
موون و مینور[۱۷] (۲۰۰۱) به جای واژه ی مصرف کننده از واژه ی واحدهای خرید استفاده کردهاند که دلالت بر انجام خرید هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی دارد. ویژگی دیگری که برخی ها نیز بر آن تأکید دارند فرآیندی بودن رفتار مصرف کننده میباشد. به عبارت دیگر آن ها معتقدند که رابطه ی مصرف کننده با تولید کننده تنها در یک لحظه که مبادله نام دارد خلاصه نمی شود، بلکه رابطه ی گسترده تری است که از قبل از خرید شروع و تا بعد از آن نیز ادامه خواهد داشت (Solomon 2006).
آری، رفتار مصرف کننده پویا است، زیرا افکار، احساسات و اعمال تک تک مصرف کنندگان و گروههای مصرف کننده و در نهایت جامعه به طور مداوم تغییر میکند. این ماهیت پویای رفتار مصرف کننده، توسعه ی استراتژی های بازاریابی را به وظیفه ای دشوار تبدیل کردهاست. یعنی اینکه استراتژی هایی که در یک زمان، یا یک بازار به خوبی کار میکردند، ممکن است در زمان یا بازارهای دیگری شکست بخورند. این بدان دلیل است که طول عمر محصولات کوتاه تر از قبل شده است و بسیاری از شرکتها به منظور ایجاد ارزش بالاتر برای مصرف کنندگان و حفظ سودمندی خویش، به طور مستمری نوآوری میکنند (Peter and Olson 2010).
رویکردهای مطالعه ی رفتار مصرف کننده
در کتاب رفتار مصرف کننده ی پیتر و السون[۱۸] (۲۰۱۰)، سه رویکرد برای مطالعه ی رفتار مصرف کننده معرفی شده است:
رویکردهای مطالعه رفتار مصرف کننده
رویکردها رشتههای اصلی اهداف اصلی روش های عمده تفسیری انسان شناسی فرهنگی درک مصرف و فهم معانی آن مصاحبه های طولانی و تمرکز بر گروه ها سنتی روانشناسی
جامعه شناسی شرح تصمیم گیری و رفتار مصرف کننده بررسی های تجربی علم بازاریابی اقتصاد
آمار پیشبینی، انتخاب و رفتار مصرف کننده مدلسازی ریاضی
شبیه سازی رویکرد ما در این مطالعه بیشتر به رویکرد بازاریابی نزدیک میباشد. در این راستا با مرور ادبیات مربوطه در حوزه ی بازاریابی، مقیاسهای مناسب را برای سنجش متغیرهای مطالعه استخراج کرده و به شرح و پیشبینی رفتار مصرف کننده می پردازیم.
موون و مینور[۱۹] (۲۰۰۱) از یک نگاه دیگر، سه دیدگاه را برای بررسی هر تصمیم خرید، معرفی میکنند:
البته همان طور که در قسمتهای آتی مشاهده خواهد شد رویکرد ما در این مطالعه مطابق با دیدگاه سه بخشی بوده، که ترکیبی از هر سه رویکرد ذکر شده در بالا است. به بیان دیگر آنچه که در این تحقیق مورد نظر ماست، خریدهایی است که دارای عناصری از هر سه دیدگاه مطرح شده هستند.
عوامل تأثیر گذار بر رفتار مصرف کننده “
[دوشنبه 1401-09-21] [ 05:36:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|